الکسی باویکین: "من یک برنامه هنری را اجرا می کنم"

فهرست مطالب:

الکسی باویکین: "من یک برنامه هنری را اجرا می کنم"
الکسی باویکین: "من یک برنامه هنری را اجرا می کنم"

تصویری: الکسی باویکین: "من یک برنامه هنری را اجرا می کنم"

تصویری: الکسی باویکین:
تصویری: Manoto Plus / من و تو پلاس - بازسازی یک اثر معروف هنری 2024, آوریل
Anonim

یو -

ماهیت معماری خود را چگونه تعریف می کنید؟

الکسی باویکین -

بله ، شاید طبقه بندی من بر اساس مفاهیمی که اکنون پذیرفته شده باشد واقعاً دشوار باشد - من نه درگیر مدرنیست ها هستم و نه در نئوکلاسیسیسم. می گویم موضوع من تقاطع هر دو است. اولین قطعه در این زمینه 20 سال پیش برای مسابقه سبک سال انجام شد. این منشور شیشه ای بود که نقش سنگ ستون آدولف لوس در آن قرار داده شد.

بزرگنمایی
بزرگنمایی
Проект для конкурса «Стиль 2001 года». 1984 г
Проект для конкурса «Стиль 2001 года». 1984 г
بزرگنمایی
بزرگنمایی

من همیشه فکر می کردم برج Loos جالب ترین طرح در مسابقه Chicago Tribune در سال 1922 است که برای آن ساخته شده است. پروژه گروپیوس ، ساخته شده برای همان رقابت ، مد روز ، مدرنیست ، اما ضعیف تر است. به هر حال ، من فکر می کنم برج Loos برجسته ترین و پیشرفته ترین پروژه دهه 20 است.

چرا؟

زیرا لوس مردی بسیار آینده نگر بود. او پدر این معماری مدرنیستی بود که پس از دور شدن از مدرنیته تخم ریزی کرد. اما قبلاً در سال 1922 ستون خود را ساخت. آیا یادداشت توضیحی Loos را که به پروژه مسابقه پیوست ، خوانده اید؟ آنجا می گوید: شاید نه من و نه اینجا ، نه در شیکاگو ، بلکه در جای دیگری - اما چنین چیزی قطعاً ساخته خواهد شد. دیر یا زود افرادی پیدا می شوند که این مبحث را درک می کنند و خط جدیدی در معماری از آنها ناشی می شود.

بنابراین وقتی آلدو روسی سوالی مستقیم از من پرسید - نظر شما در مورد سبک سال 2001 چیست؟ - من این جواب را دادم. دریافت نوعی جایزه دوم که تنها این جایزه نبود. طبق شایعات ، آلدو روسی به عنوان یک مرد اروپایی ، این پروژه را از هر لحاظ ممکن کشاند و ژاپنی ها چیزی نمی فهمیدند.

آیا قبل از "سبک 2001" چنین ارتباطی داشتید؟

نه ، قبل از آن من یک پست مدرنیست بسیار سرسختی بودم.

در حقیقت ، هر چیز دیگری ، موفق ترین قطعات من ، ادامه آن موضوع است. چگونه می توان آن را تعریف کرد ، من نمی دانم ، من منتقد نیستم و گاهی اوقات در تعاریف گیج می شوم. اما به نظر من ، این ادامه جستجو در اوایل دهه 30 است. این یک موج خارق العاده بود ، اما کاملاً محقق نشده بود ، زیرا همه چیز در ایده ها و پروژه های کاغذی باقی مانده بود و تعداد بسیار کمی از ساختمان ها از این جهت باقی مانده بودند.

شما یک بار گفتید که وظیفه خود را در ادامه جستجوی رسمی منطق گرایان ASNOVA می بینید …

طبیعی است ، زیرا این افراد آمده اند تا در مورد فرم ناب صحبت كنند. اما بسیاری از بچه ها سر و صدا و انواع و اقسام مشاجره ها را به راه انداختند و مدتها با یکدیگر جنگیدند. سپس رفیق استالین به آنها گفت که چگونه نقاشی بکشند - و همه خوشحال شدند ، آنها گفتند ، اوه ، چه عالی!

اعتقاد بر این است که چرخشی که در دهه 30 اتفاق افتاد مجبور شد …

این دیدگاه خان ماگومدوف است ، من با او موافق نیستم. من فکر می کنم رویکرد دقیق تری به این موضوع در کتاب ولادیمیر پاپرنی "فرهنگ دو" وجود دارد - او معتقد است که برای فرهنگ روسیه به طور کلی ، از ایوان سوم شروع می شود ، و شاید حتی زودتر ، یک تناوب چرخه ای از دو وجود داشته است ، نسبتا صحبت کردن ، "فرهنگها" - "فرهنگ یک" و "فرهنگ دو". به ویژه یك فرهنگ او به آوانگارد دهه 20 اشاره دارد ، فرهنگ دوم - به كلاسیسیسم استالینیستی كه جایگزین آن شد.

بنابراین ، هیچ کس به جای آوانگارد ، کسی را مجبور به کلاسیسیسم نکرد - فقط خسته! علاوه بر این ، ساختن "فرهنگ دو" استالین بسیار سودآور بود. سیستم پرداخت به معماران در اتحاد جماهیر شوروی یک برگه بود. آیا می توانید تصور کنید که چچولین چقدر درآمد کسب کرد؟ این تصحیح فرم ، دسته ای از طرح هایی است که روی ورق ها فروخته می شود. آنها خیلی خوشحال بودند! هرچه بیشتر قرعه کشی شود ، درآمد بیشتری کسب می کنیم - و درآمد کسب می کنیم.

و نقشه سازه گرایانه وقتی روی یک تکه کاغذ بود ، چه می شود؟ در "فرهنگ دو" نمی گنجد. سخت کار کن پسر معلوم شد که ملنیکوف بیش از حد برای آنها بی ادب است. او نمی توانست کارهای فیلیگن را به روشی که آلبیان انجام می داد بکشد. خیلی بی ادب و بیش از حد ارتدکس.

Paperny می گوید این درست است - فرهنگ یک و فرهنگ دو وجود دارد. شما فقط باید آنچه را که ما داریم از فرهنگ یک و طرفداران آن و همه خوبیهایی که فرهنگ دو به بار آورده است ، بگیرید. و این افراد باید در آرامش زندگی کنند.

اونوقت چکار میکنی؟

و من در وسط آویزان هستم.

درگیری یا آشتی می کنید؟

مثلاً برخورد می کنم. من بعضی اوقات هر دو فرهنگ را در یک مرکز می پزم.

اما شما واقعاً به فرهنگ دو احترام نمی گذارید

من بی پروایی را دوست ندارم. امروز به آن طرف می دویم ، فردا به این طرف. من نمی خواهم با کسی به هر جهتی بدوم. نمیخوام. برای من جالب نیست - دویدن در گله ، اینجا و آنجا.

افرادی هستند که شما را التقاطی می دانند

نه ، این کاملا اشتباه است. اصل التقاط ، آمیخته شدن خودسرانه سبک ها به درخواست مشتری است. التقاط گرایی هنگامی ظهور کرد که بورژوازی ثروتمند ظاهر شد و معمارانی ظاهر شدند که گفتند: آیا می خواهید رم را با بیزانس مخلوط کنید؟ - خواهش میکنم. از این نظر ، من کاملاً التقاطی نیستم. موضوع من اختلاط نیست ، بلکه تلاقی دو فرهنگ است. و دیگر موضوع دیگری وجود ندارد.

شما شروع به ساختن زود …

بله ، من همیشه آرزو داشتم چیزی بسازم و چیزهای زیادی ساخته ام ، اما نه هر آنچه دوست دارم. مثل ملنیکوف یک سری باشگاه دارد. یک چیز خوب - شاهکار بدون شک باشگاه روساکوف ، و بقیه بدتر هستند ، بسیار پایین تر از سطح. من همچین چیزی دارم ساختمانهای زیادی وجود دارد که من حتی هرگز منتشر نمی کنم.

اما یک خانه آبی جالب در خیابان ورنادسکی وجود دارد. حتی ایکونیکف نیز قبلاً آن را در تاریخ معماری روسیه منتشر کرده است. گرچه از جایی خوب به نظر می رسد ، و از جایی بد به نظر می رسد ، من هنوز آن را در برنامه ریزی شهری پیدا نکرده ام. حجم کافی نداشتم. آن را کشیدم ، کشیدم ، برج اضافه کردم ، اما هنوز کافی نیست. وقتی به مرکز می روید ، خوب به نظر می رسد. وقتی از مسکو می روید ، او در گودالی ایستاده و تقریباً دیده نمی شود.

آیا اهمیت برنامه ریزی شهری اشیا your شما برای شما بسیار مهم است؟

این ، در صورت امکان ، ترمیم بافت معنی دار برنامه ریزی شهر است. در طاق خانه در بزرگراه موژایسک ، معتقدم که توانسته ام به این اثر دست پیدا کنم.

Дом-арка на Можайском шоссе. Проект. Эскиз. 2007 г. (первый вариант)
Дом-арка на Можайском шоссе. Проект. Эскиз. 2007 г. (первый вариант)
بزرگنمایی
بزرگنمایی

برای من ، این شی یک نقطه شروع اساسی است ، زیرا به شهر واکنش نشان می دهد و بسیار فعال است. این قطعه ای از مقیاس استالینیست Kutuzovka است که به حاشیه رانده می شود و در همان زمان - یک عبارت از طاق پیروزی Beauvais است که 10 کیلومتر نزدیک به مرکز شهر ایستاده است. اگر به اینجا بروید ، آن طاق را می بینید ؛ اگر از آنجا بروید ، این قوس را می بینید. علاوه بر این ، در قوس من ، تقاطع فرم کلاسیک و بینی شیشه ای شیک که از آن عبور می کند ، برجسته می شود و به معنای واقعی کلمه آن را روی خود رشته می کند.

یک نمایشنامه روی صحنه رفته است - و من امیدوارم که در چند صد سال آینده این چیز بر آنچه در اطراف آن ظاهر می شود تأثیر بگذارد. او خودش همانطور که برایوسف آنچه را که در آنجا برای بروسف تغییر خواهد کرد ، دیکته خواهد کرد. از آنجا که پاسخ صحیحی به مسئله برنامه ریزی شهری داده شده است.

با این حال ، قوس در بزرگراه موژایسک فاقد قرنیز ، ستون ، جزئیات مستقیم کلاسیک است. در کل این قطعه از نظر پلاستیکی بودن بسیار مدرنیست است. اما یک زیر متن دارد. اندیشیدن ، لزوماً باز اندیشی ، نه به هیچ وجه. کلاسیک گرایی مستقیم - شما می دانید که چگونه پایان می یابد.

Офисное здание на Можайском шоссе. Вариант 2008 года (второй вариант) © Мастерская архитектора Бавыкина
Офисное здание на Можайском шоссе. Вариант 2008 года (второй вариант) © Мастерская архитектора Бавыкина
بزرگنمایی
بزرگنمایی

و چگونه پایان می یابد؟

میله های پلاستیکی پرده. تمام این قالب های گچبری رایانه ای - اکنون می توانید همین Palladio را اسکن کرده و آنها قرنیز ساخته شده از برخی زباله ها را برای شما به ارمغان بیاورند. از نظر من سرمایه اندک ارزشمند است زیرا با دست ساخته شده است و فقط در این صورت است که ارزش ذاتی دارد.

اما مسکو هرگز قوس و قنات رومی نداشته است …

چرا آنجا نبود؟ و کل سبک امپراتوری مسکو؟ طاق همان بووار عالی است ، در رم چنین چیزی وجود ندارد. ما ناپلئون را از اینجا بیرون کردیم و چنین قوسی قرار دادیم. و در پاریس چنین طاقی وجود ندارد. آنجا بدتر است. این یکی بهتر است. چدن و خوب. امپراتوری چدن ، می دانید - می توانید جهنم را بشکنید!

بیایید موضوع امپراتوری فرهنگی را توسعه دهیم …

موضوع فوق العاده است ، فقط بسیار پیچیده است. این یک موضوع برای یک گفتگوی جداگانه است ، اما اصل سوال این است که امپراتوری فرهنگی ما یک تقاطع بی پایان از فرهنگ یک و فرهنگ دو در مکان و زمان است.سیستم باینری ، که من متقاعد شده ام ، یکی از ویژگی های متمایز فضای فرهنگی روسیه است.

اما شما مجلات خارجی را نگاه نمی کنید ، درست است؟

چرا؟ البته که می کنم همه اینها به نوع نگاه شما به این مجلات بستگی دارد. بیشتر آنچه در مجلات خارجی می بینیم مربوط به 20 سالگی ماست و من می توانم این را با مثالهای متعددی ثابت کنم. من به منبع و تفسیر نگاه می کنم ، هر دو را همزمان می بینم - بنابراین ، با نگاه کردن به پروژه دیگری از Rem Koolhaas ، می بینم که پاهای او از کجا رشد می کند.

وقتی مجلات را مشاهده می کنید ، بدتر است و منبع اصلی آن مشخص نیست. این ویژگی ملی ماست - گسترش پوسیدگی ، به طوری که دیگران از آن بترسند. در یک کلام ، موضوع بسیار ساده است - شما به دانش تاریخ معماری نیاز دارید و هرچه جامع تر باشد ، بهتر است. طراحی مجدد از مجلات مد مزخرف است.

این چیزی است که اخیراً من را خسته می کند - همه دیوانه معماری تجاری هستند. می گویند ، ما مثل اروپا نه به نه هستیم. چه چیزی باعث می شود شما فکر کنید این 9x9 اروپا هستند؟ یا آمریکا؟ کی بهت گفته؟

شما واقعاً معماری تجاری را دوست ندارید

هیچ معماری تجاری وجود ندارد! این اختراع کسانی است که نمی توانند کاری انجام دهند. هر کاری را می توان به خوبی و درست انجام داد ، یا می توانید به سادگی بگویید - مرا تنها بگذار ، من معماری تجاری انجام می دهم. این بدان معناست که فرد هیچ برنامه هنری ندارد. طی 25 سال گذشته من یک برنامه هنری را اجرا کرده ام. اگر مردم آن را دوست دارند و اگر مردم قصد تأیید و ساخت آن را دارند ، من به آنها می گویم - بیشتر از همه کسانی که کمک می کنند تشکر می کنم. هرکسی که مرا آزار دهد - با این کار من رابطه بسیار سختی دارم.

Дом в Брюсовом переулке. «Древесный» ордер фасада. 2007 г
Дом в Брюсовом переулке. «Древесный» ордер фасада. 2007 г
بزرگنمایی
بزرگنمایی

وقتی در این شهر و در این کشور تعداد زیادی از مردم هستند که هیچ برنامه ای ندارند - نه هنری و نه هیچ ، پس ببخشید ، جابجا شوید ، من اولینم ، شما دومین. و از نظر پول هم برای هنر پرداخت کنید. پالادیو حق امتیاز زیادی را برای این برنامه هنری پرداخت کرد. و در زمان ما می توان به چنین وضعیتی دست یافت که پول زیادی برای اجرای یک برنامه هنری پرداخت شود ، و نه برای معماری تجاری.

برنامه هنری به عنوان مثال توسط اسكوكان ، پلوتكین و دیگران اجرا می شود - آنها فقط به فرهنگ نزدیك هستند. در جنبه فرهنگی ، دو نفر وجود دارد - اوتکین ، فیلیپوف ، بلوف ، بارخین … برودسکی شخصیتی کاملاً مجزا است. اینها افرادی هستند که علاوه بر این که می خواهند پول بدست آورند ، می خواهند در واقع چیزی هم بگویند تا آنها را متقاعد کنند.

فرمول شما برای معماری خوب چیست؟

نه ، من نمی کنم من واقعاً پالادیو را دوست دارم. او کاملاً فرد درستی بود. با آنچه او نوشت کاملاً موافقم. همه در ذهن است.

او رساله ای نسبتاً عملی دارد …

کاملا عملی. اما ببینید او چگونه همه کارها را در ویچنزا انجام داد. خانه های وی منظره شهر ویچنزا را شکل می دهند. آنها به خودی خود نیستند ، آنها بسیار محکم به پارچه بسته شده اند ، آنها آن را نگه می دارند ، این پارچه. یادتان هست چه اتفاقی افتاد؟ ویچنزا استقلال سیاسی خود را از دست داد و راهزنان ونیزی به آنجا رسیدند ، اما از قبل روشن شده اند. از آنجا که آنها روشن اند ، به آندره پالادیو متوسل می شوند. و آنها می گویند - آندریوخا ، ما دیدگاه شما را نسبت به معماری بسیار دوست داریم. در اینجا تعدادی سفارش برای شما وجود دارد ، به علاوه شما برای ما ویلاهای حومه ای می سازید. و او ، به موازات شهر ویچنزا ، در حال ساخت ویلا در اطراف آن است و مشتریانش در آنجا آزادانه - و با خیال راحت - مستقر می شوند. به همین دلیل پالادیو یک پدیده در معماری است: او از ویچنزا یک شهر شگفت انگیز ساخت و برخی نقاط شروع را تعیین کرد. و نه به این دلیل که نظم خاصی وجود دارد. او می توانست همه چیز را طور دیگری ترسیم کند.

آیا معماری رنسانس عالی ایده آل شماست؟

میانه … تفاوت Bryusov با کاخ فلورانس چیست؟ مطلقا هیچ چیزی. فقط اینجا آلومینیوم است ، نوعی روکش. پس از همه ، یک روبند وجود دارد. همه چیز آنطور که باید است - یک حکم ، یک حیاط در داخل. فقط به روشی متفاوت همه چیز ترسیم می شود. چون با دقت گوش می کردم و یک سری مقاله می خواندم. این را در م instسسه به ما آموختند ، به ما گفتند - رنسانس عالی ، سپس به ما گفتند - معماری كلاسیسم روسیه. خوب ، همه در مغز باقی مانده است.

شما یک معمار کمیاب هستید که تاریخ معماری را آنقدر جدی می گیرید

خوب ، طبیعتاً ، من در تاریخ معماری کاوش می کنم. پالادیو چطور؟ به نظر می رسید او نیز به نوعی مزخرفات را حفاری می کند. معماری رنسانس پس از پیچیده ترین گوتیک ، که در قرن 15 بود ، بسیار ساده به نظر می رسید. استاد گوتیک - پس از همه ، او چنین کلیساهای جامعی شیک ساخته است که نورمن فاستر با طراحی های خود آنجا گریه می کند. اما من واقعاً این کلیساهای جامع را دوست ندارم به خاطر وظیفه آنها برای ترساندن مردم. تمام تکنیک های سازنده پیچیده در آنجا برای دادن یک فرد در سر است - آنها می گویند ، آرام بنشینید ، از خدا بترسید و خمیر خود را تحویل دهید. این یک خط کاتولیک است که هیچ ارتباطی با ما ندارد. یک مسیحی ارتدوکس حق معامله با خدا را ندارد ، اما یک کاتولیک حق دارد. من یک افراط خریدم - این همه. گرچه ارتدکس ها ، اگر به کبد او ضربه بزنند ، البته شروع به ساختن نوعی کلیسای کوچک می کنند. بله ، و احتمالاً شروع می کنم.

آیا می توانید کلیسایی بسازید؟

آنچه اکنون توسط مقامات ارتدکس امضا می شود برای من کاملاً جالب نیست. ما هنوز به جایی نرسیده ایم که به معماران روسی اجازه داده شود در معماری ارتدکس روسیه جستجوهای خلاقانه بیشتری انجام دهند.

cappella در رونشان آیا آن را دوست دارید؟

طبیعتاً من آن را دوست دارم ، زیرا کوربوزیه قبل از عزیمت ، با این حال گزارش کار انجام شده را داد. بازسازی شده برای شهر خورشید و واحد مارسی. زیرا معتقدم ساختن خانه برای افرادی که چنین شرایط زندگی و حداقل مساحت دارند غیرممکن است. به هر حال ، مدرنیست ها آنها را نه برای خودشان اختراع کردند (آنها ویلا را برای خودشان اختراع کردند) بلکه برای دیگران ، برای کسانی که قرار بود یک آینده درخشان را ایجاد کنند. اگرچه این موضوع به خودی خود - خانه های عمومی - اکنون بسیار مد شده است. مردم به دیدن آنها می آیند. به عنوان مثال خارجی ها به یکی از کمون های مسکو در نیکولایف می روند تا برای چند هفته در آنجا زندگی کنند. اما همه اینها به عنوان افراطی ، خوب ، یا به عنوان خانه دوم یا سوم میلیونر عجیب و غریب خوب است. و ساخت چنین خانه هایی به گونه ای که مردم در آن به طور دائمی زندگی کنند غیرممکن است.

آیا برنامه هنری شما نوعی وطن پرستی است؟

تا حدودی بله در عین حال ، من می فهمم که همه چیز در سرزمین پدری مرتب نیست. و هرگز اتفاق نمی افتد که همه چیز درست باشد. اما این کشور شایسته و بسیار غنی است. شما باید با دقت به اطراف خود نگاه کنید ، در مورد ایوان کالیتا ، در مورد ایوان سوم بخوانید ، شما باید همه چیز را بخوانید. اکنون من خوشحالم که این زنجیره را بازسازی کردم و برای من - این مشکلی از گروه ترکان و مغولان و ارتدکس - پادشاهی مسکو جالب است. من کتابی را باز خواهم کرد - من آن را دوست دارم ، کتاب دیگری را نیز باز خواهم کرد - من آن را دوست ندارم. دوست دارم از این طریق در مورد من گفته شود - این خانه خوبی است ، اما چه کسی آن را ساخته است - مهم نیست.

آیا شما جهت خود را می سازید؟

در واقع ، بله حالا بچه های من کار می کنند ، آنها به چیزی نگاه می کنند ، چه کسی می داند شاید کسی با این ایده ها عجین شود و یک بازی با ادامه وجود داشته باشد. من قصد ندارم هیچ مدرسه ای بسازم ، همه چیز بی معنی است - تحمیل چیزی به کسی. من می خواهم کاری انجام دهم - و مردم به آن نگاه کنند. شاید آنها آنجا چیز جالبی ببینند ، اما اگر آن را نبینند ، خیلی من را اذیت نمی کند.

توصیه شده: